Poniżej check lista najważniejszych czynników optymalizacji strony z krótką charakterystyką. Dla osób, które znają podstawy pozycjonowania.

Bezpieczeństwo, szybkość i mapa strony

Czy samo posiadanie strony internetowej z interesującą treścią i atrakcyjną grafiką daje nam pewność, że zostaniemy zauważeni przez internautów? Czy zabezpieczenie witryny certyfikatem SSL, szybkość i mapa strony mają wpływ na SEO?

Certyfikat SSL

SSL jest to protokół, umożliwiający szyfrowanie transmisji danych pomiędzy pocztą e-mail, serwerem, stroną www itp. Zakomunikowanie o posiadaniu przez stronę certyfikatu SSL informuje użytkownika mającego chęć odwiedzić witrynę o tym, że zrobi to w sposób bezpieczny, a jego dane będą poufne.

Po czym poznać, że strona posiada certyfikat SSL?

Na stronie, która posiada certyfikat SSL, przed adresem witryny pojawi się „https”,podczas gdy przed adresem strony bez certyfikatu pojawi się „http”. W niektórych wyszukiwarkach, zamiast oznaczenia literowego występuje grafika i tak, w przypadku strony z certyfikatem SSL będzie widoczna ikona kłódki, a bez certyfikatu kłódka będzie przekreślona czerwoną kreską. Coraz częściej spotykaną praktyką u operatorów wyszukiwarek jest informacja w formie komunikatu o tym, że strona nie posiada certyfikatu SSL, co ją niemal natychmiast dyskwalifikuje w oczach użytkownika.

Certyfikat SSL a SEO

W tym wypadku zależność jest prosta, strona nieposiadająca certyfikatu SSL, będzie wyświetlana na samym końcu wyników wyszukiwania.

Szybkość strony internetowej

Jako cel nadrzędny administratorzy wyszukiwarek stawiają sobie komfort i wygodę użytkownika, zatem szybkość ładowania strony to bardzo ważny punkt w inspekcji robotów algorytmów wyszukiwarek.

Co wpływa na nieodpowiednią szybkość strony internetowej?

  • Niestabilny i wolny hosting,
  • Przestarzała i zbyt rozbudowana konstrukcja witryny,
  • Zbyt duża waga zdjęć.

Szybkość strony a SEO

Wiadomo, że jednym z pierwszych zadań audytu strony pod kątem SEO, jest sprawdzenie szybkości ładowania strony czy też wyniku Page Speed Insights. To bardzo ważny aspekt, który po analizie i wprowadzeniu poprawek może znacznie poprawić pozycję w wyszukiwaniach. Warto też dodać, że Google, czyli najpopularniejsza wyszukiwarka podkreśla, że szybkość strony jest jednym z czynników rankingu, dlatego warto o nią zadbać.

Mapa strony internetowej

Jest to narzędzie często lekceważone, a w niektórych przypadkach wręcz pomijane. Najczęściej znajduje się na dole strony w stopce. Dzięki mapie strony, użytkownik ma możliwość prostej nawigacji w poszukiwaniu konkretnych zagadnień. Warto pamiętać, że internauta może trafić na naszą witrynę przypadkowo i umożliwienie mu sprawnego przekierowania we właściwe miejsce znacznie podnosi możliwość dotarcia do oferowanej treści.

Mapa strony a SEO

Mapa strony w HTML jest przeznaczona dla odbiorcy, natomiast dla robotów wyszukiwarek jest napisana w formacie XML. Jest to baza linków, podstron, dzięki której roboty czy, innymi słowy, boty, pobierają informacje o możliwości i sposobie indeksowania strony, jej tematyce i charakterystyce.

Mapa strony pokazuje też robotom wyszukiwarek, czy nasza strona jest cyklicznie aktualizowana, a zawarte na niej informacje nie są duplikatami. Zawarte na mapie strony daty wpisów informują wyszukiwarki o tym, że tekst został napisany przez twórcę.

Adres URL, znaczniki „alt”, responsywność i mobilność witryny a SEO

W kilku przestrzeniach strony internetowej można nanieść zmiany i przy stosunkowo niewielkim zaangażowaniu czasu, znacznie podwyższyć pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Mowa tutaj o prawidłowym oznaczeniu adresu URL, optymalizacji znaczników alt i zapewnieniu optymalnej mobilności i responsywności witryny.

Adres URL

Adres URL to akronim od Uniform Resource Locator, czyli ujednolicony identyfikator zasobów. Wcześniej adres URL był kojarzony głównie z adresem witryny, obecnie, przy pomocy adresu URL można wskazać miejsce w przestrzeni sieci, w którym umieszczone są zasoby takie jak np. zdjęcia, artykuły, prezentacje lub inne dokumenty. Adres zasobu można umieścić w dowolnym pliku tekstowym lub graficznym, który jest odnośnikiem do źródła, mowa tutaj o wstawianiu linku czy też potocznie o linkowaniu.

Z czego składa się adres URL?

Adres URL to pięć elementów:

  • Protokół – czyli rodzaj usługi lub zasobu. W przypadku strony internetowej jest to z reguły https, w przypadku transferu plików najczęściej spotykanym jest protokół FTP.
  • Host – czyli unikalna etykieta adresu, którą może być np. domena.
  • Ścieżka – czyli droga do konkretnej podstrony z rzeczonym zasobem.
  • Parametr – czyli ciąg znaków określających nazwę parametru i jego wartość.
  • Kotwica – nazwa elementu treści wybranej sekcji, np. „o nas”, „kontakt”. Ten fragment adresu URL często jest oznaczony „#”.

Na co zwrócić uwagę tworząc adres URL, aby był przyjazny SEO?

Przyjazny adres URL

Ważnym aspektem optymalizacji adresu URL jest to, aby był „przyjazny”, tzn., aby zawierał pełne wyrazy zrozumiałe zarówno dla użytkownika, jak i dla robota wyszukiwarki,

np. adresulr.pl/przyjazne-adresy/kontakt (tutaj proszę wpisać przykładowy adres ze swojej domeny).

Jeżeli w adresie URL występuje ciąg przypadkowych znaków, które nie układają się w sensowną całość, adres taki określa się jako „nieprzyjazny”. Dla algorytmów wyszukiwarek tylko adresy „przyjazne” mają znaczenie i są odpowiednio wyróżniane.

Słowa kluczowe w adresie

To bardzo ważny aspekt często pomijany lub niedoceniany w konstrukcji strony. Słowa kluczowe w adresie strony wskażą użytkownikowi, iż na witrynie pojawią się potencjalnie ważne informacje, odpowiadające jego zapytaniu.

Długość adresu URL

Znawcy tematu twierdzą, że algorytmy wyszukiwarki przyjaźniej podchodzą do adresów krótkich, jednakże nie należy przesadzać i wskazać internaucie, czego strona dotyczy i co może oferować.

Znaczniki alt

Jednym z najczęstszych błędów optymalizacji strony pod kątem SEO jest brak opisów alternatywnych grafik umieszczanych na stronie. Roboty wyszukiwarek sprawdzają, czego grafika dotyczy i lokują stronę w odpowiednim katalogu wyszukiwarki. Brak atrybutu alt, dla robotów jest jednoznaczny z brakiem grafiki. Coraz częściej użytkownicy sieci korzystają z wyszukiwarki grafik, które mogą prowadzić do witryny.

Może się zdarzyć, że odpowiednio oznaczone grafiki, opisane zgodnie ze sztuką, lepiej pozycjonują witrynę niż niejeden długi, źle sformatowany artykuł. Niezwykle ważne jest, aby atrybut alt zawierał słowo kluczowe, po którym użytkownik trafi na stronę z oznaczoną grafiką.

Czym jest responsywność i mobilność strony?

Ogólnie mówiąc, jest to możliwość strony, jej struktury i zamieszczonych na niej informacji, do adaptacji na różnej wielkości monitory, począwszy od telefonów, przez tablety i netbooki, na notebookach i komputerach osobistych kończąc.

Dla potrzeb SEO algorytmy sprawdzają, czy witryna będzie wyświetlana na urządzeniach mobilnych tak samo, jak na innych. Szczególnie Google, najbardziej popularna wyszukiwarka, dużą atencję przykłada do prawidłowego wyświetlania strony na urządzeniach mobilnych.

Prawidłowe wyświetlanie strony na wszystkich rodzajach urządzeń poprawi pozycję strony w wynikach wyszukiwania, jednakże specjaliści twierdzą, że przyszłość to urządzenia mobilne i na to należy położyć szczególny nacisk.