Wiedza o pozycjonowaniu i optymalizacji platformy WordPress stała się w ostatnich latach niezwykle pożądaną. Dlaczego?

Wystarczy przyjrzeć się danym, a te mówią same za siebie.

WordPress jest jednym z najbardziej elastycznych systemów zarządzania treścią (CMS) open source na świecie. Bogata funkcjonalność, intuicyjność obsługi, szeroki wybór wtyczek i szablonów, możliwość tworzenia stron bez znajomości języków kodowania, doprowadziły do błyskawicznego wzrostu popularności WordPressa.

Nic więc dziwnego, że WordPress został pobrany ponad 47 milionów razy lub że zasila ok 30 procent wszystkich stron internetowych.

CMS ten jest również przyjazny dla działań SEO, a więc stosunkowo prosta do wdrożenia jest optymalizacja WordPress`a przed rozpoczęciem pozycjonowania. Proces ten jest do tego stopnia łatwy, że nawet osoby “nie techniczne” mogą bez większych trudności wprowadzić pewne techniki optymalizacji, które z pewnością poprawią pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google.

To dobra wiadomość dla małych lokalnych firm, które nie mają wielkich budżetów na optymalizację i pozycjonowanie stron ale również chcą powalczyć o lepsze pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania.

W tym artykule pokażę 17 prostych ulepszeń SEO, które możesz wprowadzić w WordPressie, aby poprawić pozycję twojej strony w wyszukiwarce Google.

Przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań poza stroną (linkowanie) Dobrze zoptymalizuj stronę!

Zawsze szczególną uwagę przywiązuję do optymalizacji strony. Uważam, że 50% sukcesu, to dobrze zoptymalizowana strona, która wzbogacona o interesującą (dla użytkownika, klienta) treść przyniesie wymierne rezultaty jej właścicielowi.

Ale do rzeczy. Po kolei (czasem zmieniam tę kolejność) – co robię?

  1. Wgrywam mobilny szablon.
    Szablony i płatne wtyczki najczęściej kupuję na www.market.envato.com. Inne platformy z płatnymi szablonami to np. www.elegantthemes.com. Do celów komercyjnych zawsze wybieram płatne szablony. Zaplecze pod pozycjonowanie zwykle wykonuję na darmowych szablonach rekomendowanych przez wordpress.org
  2. Instaluję wtyczkę “All in one seo“, lub przy stronach z blogiem “SEO by Yoast” i uzupełniam dane.
    Są to dwie najbardziej popularne wtyczki, stanowiące wsparcie dla działań SEO, czyli optymalizacji elementów stron pod wyszukiwarki. Na stronach “wizytówkowych”, gdzie nie ma bloga używam wtyczki “All in one seo”. Jest ona prosta w konfiguracji i zupełnie wystarczająca dla wizytówek, a nawet większych stron. Wtyczka SEO by Yoast ma więcej funkcjonalności ale zwykle używam jej do stron posiadających bloga, lub do samych blogów, gdyż to co jest wg mnie w niej najbardziej użyteczne, to znakomicie pomaga ona zoptymalizować artykuł pod wybraną frazę tzw “długi ogon” (3-5 wyrazowe).
  3. Modyfikuję w panelu admina format adresu url“Ustawienia” – “Bezpośrednie odnośniki” – “Nazwa wpisu”
  4. Usuwam wszelkie zbędne szablony i wtyczki “z automatu” zainstalowane,
  5. Dodaję opisy alternatywne “alt” do każdego zdjęcia, tak by zawierały frazę kluczową.
    Z punktu widzenia użytkownika, w przypadku braku wczytania przez przeglądarkę obrazka na stronie, zobaczy on tylko jego opis alternatywny. W przypadku jego braku, nie będziemy w stanie odgadnąć zawartości obrazka – to samo dotyczy robotów wyszukiwarek, dlatego też należy uzupełniać zawartość znacznika ALT. Ponadto w znaczniku tym możemy również umieścić frazę kluczową. Pamiętać jednak należy, by było ona powiązana ze zdjęciem i opisywała je w jakimś stopniu.
  6. Instaluję wtyczkę np. “Automatic Schema”
    Znaczniki Schema, czyli znaczniki mikrodanych to dodatkowe, dokładniejsze informacje o stronie wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Nie przekładają się one bezpośrednio na pozycjonowanie ale zwiększają wskaźnik CTR “klikalności”, a tym samym zwiększają ilość odwiedzin na naszej stronie. Im lepiej roboty rozumieją stronę, tym większa szansa na lepsze pozycje strony lokalnej w wyszukiwarce. Po prostu stronę www z zaimplementowanymi mikrodanymi łatwiej znaleźć w sieci.
  7. Instaluję “NoFollow Link ” lub inną wtyczkę, która doda atrybut <nofollow> linkom wychodzącym. Jeżeli umieszczamy na naszej stronie jakieś linki prowadzące do stron zewnętrznych, to mają one domyślne ustawienie <dofollow>. Poprzez link dofollow przekazujemy “siłę” (juice) witryny innym domenom, przez co osłabiamy naszą. Zaleca się przy wszystkich linkach wychodzących ustawienie: 

<a href=”http://www.example.com/” rel=”nofollow”>Treść linku</a>

Nie musimy tego ustawiać ręcznie, ponieważ możemy posłużyć się w/w wtyczką, która wszystkim linkom wychodzącym nada status “nofollow”.

 

wordpress pozycjonowanie

8. Dodaję wtyczkę XML Site Map – tworzącą mapę witryny. Dla robotów wyszukiwarek ważna jest mapa strony w wersji XML, głównie ze względu na to, że format ten pozwala na przekazanie wyszukiwarkom dodatkowych informacji. Należą do nich m.in. częstotliwość aktualizacji strony, czy też ustawienie różnych priorytetów dla poszczególnych podstron. Mapę strony można wygenerować na http://www.xml-sitemaps.com/ lub prościej poprzez wtyczkę xml site map, a następnie zgłosić ją w panelu Search Console w zakładce “Indeksowanie – Mapy witryn”. 

9. Dodaję plik robots.txt i konfiguruję – wtyczka WP Robots Txt. Plik robots.txt pozwala na ograniczenie dostępu robotom wyszukiwarek i może zapobiec indeksacji katalogów i stron, których nie chcemy ujawniać. Określa także gdzie znajduje się plik XML z mapą strony. Rekomendowane jest umieszczenie go w katalogu głównym witryny, pliku robots.txt. Więcej na temat pliku robots.txt można poczytać np. tu: https://support.google.com/webmasters/answer/6062608?hl=pl

Zaleca się również wstawić ścieżkę mapy witryny do pliku robots.txt.

10. Podpinam Google Analytics i Google Search Console
Stronę z w.w można połączyć na kilka sposobów. Najprostszym jest ten poprzez wtyczki. Do połączenia strony z Google Analytics można użyć np. tej “Google Analytics”. Wystarczy wpisać kod wygenerowany w panelu admina swojego konta GA. Moża również wkleić specjalnie wygenerowany kod GA po takgu otwierającym sekcję <head> każdej strony witryny. Wystarczy wpisać kod wygenerowany w panelu admina swojego konta GA. Na podpięcie wordpressa do Google Search Console również jest kilka możliwości. Ja korzystam najczęściej z dwóch: “Dodaj metatag do strony głównej swojej witryny” lub “Użyj swojego konta Google Analytics.”

11. Wykonuję kompresję zdjęć – WP Smush
Darmowa wtyczka pozwalająca na kompresję obrazków bez utraty ich jakości. Zbyt duże obrazki powodują obciążenie strony i długie ich ładowanie. Jak wiadomo szybkość ładowania strony jest dość istotnym czynnikiem rankingowym, ale również wartością dla uzytkownika, więc warto zadbać o to, by nasza strona ładowała się szybko. Z tego samego powodu stosuję kompresję gzip danych (plików i treści) wysyłanych z serwera.
Używam do tego wtyczki WP GZip

12. Skracam czas ładowania strony i zmniejszam obciążenie serwera za pomocą W3 Total Cache lub WP Super Cache

13. Zabezpieczam wordpressa – wtyczka Shield Security for WordPress lub All in one security and firewall. Oczywiście zabezpieczenie strony nie ma bezpośredniego wpływu na seo (choć podobno instalacja protokołu bezpieczeństwa SSL poprawia pozycję) jednak z pewnością pozycje strony po ataktu hakerskim lub dostaniu się wirusów nie pójdą w górę, a dodatkowo będziemy musieli pozbyć się np. niechcianych fragmentów kodu ze strony, co nie zawsze jest łatwe, a wynajęcie firmy zewnętrznej kosztowne.

14. Dodaję captcha – wtyczka “captcha”by dodatkowo zabezpieczyć stronę.

15. Wykonuję Buckup – wtyczka BackWPup. Robienie dodatkowej kopii strony jest bardzo ważne zwłaszcza przed wykonaniem aktualizacji wordpressa. WordPress średnio raz w miesiącu jest aktualizowany.

16. Aktualizuję – aktualizację należy (m. in. również ze względów bezpieczeństwa) wykonywać regularnie!
17. Łączę stronę z wizytówką Google Moja Firma

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 × two =